27 juni 2010

Nu är det kokta fläsket stekt!

Ja, jag känner att jag måste ta till stora ord när jag ska redogöra för följande historia. (det kokta stekta fläsket får mig alltid att tänka på Almi-kvinnan som tyckte att saffranssemlor var det absolut tookigaste hon hört på åår och daar)

Vår kompis har en kusin som just fått barn. Kusinen ska vara föräldraledig före sin partner. Inge konstigt, tänker du, men kolla här: kusinen är en man. Föräldrarna (to-be) bestämde att barnet skulle ut medelst kejsarsnitt, och de har även valt bort bröstmjölk. Ungen får ersättning i flaska. Av mamma. Eller pappa. I jämställdhetens namn.

Ey, det var väl ett spännande upplägg? Eller vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Om det bara är för sakens skull tycker jag att det är fånigt. Men finns det någon klok tanke bakom det så är väl det bra...fast jag har nog inte kommit så långt vad gäller jämställdhet. Tror nog att det rent biologiskt bättre att mamman är hemma först. Sen om barnet får bröstmjölk känns inte lika viktigt som närheten med mamman. Känns som en stor chock för lilla barnet att bli utsliten ur magen och sen inte får vara med mamma... Men det är ju jag det...

    SvaraRadera
  2. Kan inte hela storyn, men jag tror att pappan var hetare på att vara hemma. Jag tycker nog att välja bort bröstmjölken är värre, bäbisar klarar sig lika bra med sina pappor tror jag. Men det är ju jag det... ;-)

    SvaraRadera