20 september 2010

En feminists bekännelser

Som feminist gäller det att täcka upp för allt det man inte levererar/lever upp till. Typ "Men om du nu är feminist, hur kan du då...?". Åkej. Ut och fram med alla disclaimers, så kan ingen hålla det emot mig sen. Jag är feminist, men vill och orkar inte avvika, vill passa in. Lagom mycket.
  1. Jag rakar mig.
  2. Förutom att mina barn är friska tycker jag att det är fint att vi har en av varje. Kön. Ögonfärg.
  3. Lite mascara gör susen (och på fest är det halv- till helmundering).
  4. Klänning passar bäst på tjejer (men vissa funkar på killar också).
  5. Helamning är bra för barn (om man kan), gärna till 6 månader.
  6. Jag rullar håret, som en äkta tant. 
  7. Jag står inte alltid upp för mina åsikter om genus.
  8. Ibland ursäktar jag mig t o m för vad jag tycker ("Nä asså, det är ju rätt svårt att se att han är kille, när han har rosa byxor och långt hår".)
  9. Jag tycker mest här på bloggen. Eftersom jag (liksom Nina R) inte vill trampa på tår och mosa mina åsikter i ansiktet på folk. Det kan ju ibland bli lite knepigt, typ så här.
  10. Jag gillar tjejfest och tjejprat och tjejfniss. 
  11. Jag plockar mina ögonbryn. Det gör inte ens ont.
  12. Jag vet inte hur jag ställer mig till Rut. Å ena sidan: Rut subventionerar sånt som man galant (eh, well) klarar själv. Å andra sidan: Ruts sägs bleka branschen till minst ljusgrå, vilket är bra för jämställdheten. Men helt oavsett, jag utesluter inte att nån annan ska få städa hos oss (vitt!) efter föräldraledigheten.
  13. Jag gillar småskorn, och vissa är alldeles för höga för att vara bekväma.
  14. En favvofärg är röd (men så gillar jag även petrol, brandgul och brun).
  15. I like inredning och snyggheter. 
  16. Jag kommer att behandla mina barn olika för att en är tjej och en är kille. Biljarders gånger. 
Om ni kommer på nåt annat som gör mig tvivelaktig/icke trovärdig som feminist, släng in det i kommentarerna. Så har vi rensat luften.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar