12 juni 2011

Hej grillguide.se

Jag har ett gaanska så stort problem. Vi har en ny värstingsnyggogrill som vi köpt bara för att impa på kompisar och grannar. Vadå grillat är godast, liksom. Den har termometer, uppvikbara gallerkanter och sväljer massor av kol. Het nanting.

Men det är lite skralt med grillmästare i familjen. Ingen Tina eller Per så långt ögat når (bara en Ernst). Eller ja, matlagarkunskaperna finns, där det skiter sig är /på/tändningen. Vi får ingen fjutt på elden och därmed uteblir den eftertraktade grånade kolen. Varken tändvätska eller skorstenständare fixar biffen.

Resultat:
blekfeta hamburgare och ljummen fläskfilé med djuprosa inre.

Hilfe!
/desperat



3 kommentarer:

  1. Behållaren fylls med briketter eller kol eller en blandning av båda och ställs på gallret till grillen. Locket fäller jag upp som vindskydd. Under behållaren placeras ett ark tändpapper (BRA MILJÖVAL) som jag vinklat som ett V med toppen uppåt. Mitt för ett hål river jag lite i papperet för att lätt kunna tända det. Papperet antänds. Efter 20 - 25 minuter börjar briketterna bli klara då de fått den rätta grå färgen. Det är bara att hälla över briketterna till grillen och börja grilla.

    SvaraRadera
  2. Jomenvisst, sist så fick jag till det riktigt bra. Men jag tar med mig vindskydds- och tändpapperstipsen, tack!

    SvaraRadera
  3. Ciao,
    Nu börjar säsongen förvisso gå mot sitt slut för många, men vill du hitta tips om grillning så rekommenderar jag sidan http://www.grillguiden.se

    SvaraRadera