12 april 2012

Språklig psykologi


  • Tuggummi gör det svårare att memorera bokstavskombinationer.
  • Din livsstil kan påverka den genetiska grundinställningen hos dina barn/barn/.
  • Om du har svårt att få gehör för dina nej upprepa att du inte har möjlighet att hjälpa till, tänk dig att du ska låta som en trasig LP-skiva.
  • Språkrådet rekommenderar ännu inte hen som ersättning för 'hon eller han', däremot som pronomen för tex transpersoner.
  • Transsexualism är en diagnos, ett psykiskt tillstånd.
  • De allra flesta ordspråk som språkforskaren Daniel studerat bekräftar manlig överordning.
  • Det kinesiska begreppet för vår gastronomiska export smörgåsbord blir direktöversatt 'självhjälpsmåltid i svensk stil'.


Tidningen Psykologi och Språktidningen skänker mig livsviktiga, onödiga kunskaper. Bortom och ändå mitt i vardagligheterna. Så mycket mer berikande än polerandet av ytligheter i Elle, Femina och Vogue. Your life hade nåt åt mig, men den las ner efter ett år.

/jag som förvisso också polerar min ytlighet men i vad jag betecknar som mer rimliga nivåer

Obs 1: att ovan utdrag är just det, utdrag, och inte kan användas som en 'ja, Jessika tycker då det'. Jag ger tex 'hen' mina varmaste rekommendationer och tror att Språkrådet strax kommer att revidera sin rek i riktning min rek.

Obs 2: jag har inte gjort nån vetenskaplig check, men he verk stämma på ett ungefär i all populärvetenskaplighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar