11 april 2013

Ragvaldsträsk i mitt hjärta

Jag begav mig ut i urskogarna. Med storbarnet och skotern.
Det strålade, det värmde, det var glitter men rakt inte glamour.
Det var en tjusig dag, solen bjöd sitt hänförande ljus.
Sprängande frihet i bröst. Jo, fysiskt.
Stolt för dottern: det här är mitt, här blev jag.

[passage mest för Ragvaldsträsk-lovers]
Ner på sjön, förbi skolan där mamma och mosters och Edströmmarna och Kurt & Sigvard Morén gick. Förbi Wallmarks, ja affärn alltså, på lägdan, ut på skoterleden in o skogen. En fantasinostalgisk tripp förbi Ragvaldsträsk-skylten upp på Hällberget, här hände det mycket spännande för 20 år sen, eller gjorde det det?, upp mot inbyn med en flukt på vårt gamla hus, ser du Alma, det där fönstret, det var mitt. Ut på stigen upp mot Myrhålet, men svängde inte mot Lonne utan drog en lov till vänster, hittade till Ängesvägen. Sjön hem.   

En minnenas doftande färd över manchestern.
Tvåtaktsolja, barndom, snart-vår.
Luktbuffén var ljuvlig och lovande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar