14 januari 2014

Liten klimatångestminimering

78% oroar sig för hur klimatförändringar påverkar vår framtid.
73% tänker på klimatförändringarna minst en gång i månaden
88% tror att deras barn & barnbarn får ta konsekvenserna för att beslutsfattare inte tar klimathotet på allvar.

Det här var ju munter läsning, verkligen (alla frågor på 9 slides). Jag är definitivt en pinne i de här procenten. Framtidsångest är ju inte så skönt, men den ger mig drivet att bli bättre. Jag ska kunna säga till mina barn att jag i alla fall försökte jobba för deras framtid, så gott jag nu kunde och orkade och förmådde gå bortom egot och bekvämligheten. Att jag gjorde små och stora förändringar i mitt liv, ett litet men viktigt sjumilakliv i taget. En skönt konkret steg är att jag nu har bytt magasinsprenumeration.

Ut åker Hus & Hem, som inspirerar mig att köpa mer piffgrejer till huset.

In kommer Camino, som inspirerar mig att inte köpa grejer, utan att leva skönt och nedkopplat och eko. Jag har provat Camino tidigare, men vi matchade inte då. Antingen har de blivit lite mer nedtonat, 'lagom' hållbara (kanske för att passa en bredare publik än de redan helfrälsta), eller så har jag blivit mer hållbar. Eller båda.

(du är nu två klick bort från en prenumeration, hint hint)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar