23 januari 2014

S/Y Glädjen

Jag går omkring i ett slags glädjerus. Pek- och långfinger sträcks upp i luften och stämningsflaggan är hissad. En 5- på skalan, av 5 (alltid av 5). Lycka handlar om hur nöjd man är med livet (se ovan). Och mängden positiva känslor i vardagen. In Sweden we call it a kick. Mina lyckokickar lägger sig på hög respektive låg nivå:
Ett nytt lysrör i förrådet
Springa till bussen - och faktiskt hinna med den
Matiga möten som tar oss framåt
En aw, med stans klokaste
En skaparfest, med stans kreativaste
3x gardinstänger på plats
En helg, med schtaans finaste (föräldrar)
Jag får säga som det är: jag är lycklig. Att jag ligger på historiskt (?) höga nivåer beror nog på att orken har kommit tillbaka. Och tiden. Efter en tjåkad (chokad? sjåkad?) höst var jag lite rädd att förra årets baksmälla skulle upprepa sig, men den verkar stanna hemma i år.

Utmärkande för lyckliga människor är att de (jag)

  • ägnar mycket tid åt familj och vänner (yes!)
  • har lätt för att uttrycka tacksamhet för vad de har (se första stycket
  • är hjälpsamma (jomenvars)
  • är optimistiska inför framtiden (ja och nej
  • lever i nuet (jaja, lite igår men också imorgon, och idag)
  • njuter av livets glädjeämnen (check)
  • motionerar ofta (har danssteppat ikväll, tex)
  • har livslånga mål och ambitioner (det vill jag mena)  
Lyllos mig.


1 kommentar: